15 września 2023

Konkursy dla startupów

Czy konkursy są dla wszystkich?

 

Kasa, kontakty, pitch przed inwestorami – organizatorzy kuszą na różne sposoby, by startupy aplikowały do ich konkursów. Udział w takiej rozgrywce to dobry test tworzonego rozwiązania. Pozwala sprawdzić, czy rynek potrzebuje naszego produktu.

 

Powszechnie uważa się, że twórcy startupu powinni brać udział w jak największej ilości wszelkiego rodzaju konkursach. Ma to na celu pokazanie produktu szerokiej publiczności oraz zainteresować potencjalnych inwestorów. Wszystko się zgadza, kiedy nasz produkt jest gotowy i możemy pokazać coś więcej niż nazwę, logo i adres strony www. Każda aplikacja do konkursu to inwestycja czasu potrzebnego na jej przygotowanie. Ten sam czas możesz poświęcić na rozwój produktu. Czas jest zasobem, którego nie kupisz. Źle wybrane działania, źle ulokowany czas mogą spowodować, że przestaniesz rozwijać swój produkt, a to grozi jego śmiercią.

 

 

Kiedy aplikować?

 

Poniżej przygotowałam kilka pytań, które pomogą Tobie określić gotowość do startu w konkursach. Każda odpowiedź „tak” przemawia za udziałem, każde „nie” wskazuje na obszar do dopracowania.

1. Czy Twój produkt jest gotowy do testowania przez potencjalnych klientów?

2. Czy Twoja strona internetowa opisuje produkt i pozwala na jego zakup/testowanie?

3. Czy wiesz kim są Twoi klienci i jak do nich dotrzeć?

4. Czy znasz swoją konkurencję i wiesz w czym Twój produkt jest lepszy?

5. Czy masz gotowy pitchdeck?

6. Czy wiesz jaki powinien być Twój następny krok, by Twój produkt się rozwijał?

 

Jak już odpowiesz „tak” na wszystkie powyższe pytania, nie pozostanie nic innego jak wysłać zgłoszenie na konkurs. I tutaj zaczyna się prawdziwy zawrót głowy. W ostatnich latach konkursy dla startupów rosną jak grzyby po deszczu. Niestety giną w równie szybkim tempie. Dodatkowo mamy do wyboru rywalizacje ogólne i sektorowe, regionalne, krajowe i międzynarodowe, czy będące etapem w większym przedsięwzięciu. Jest w czym wybierać.

 

 

Gdzie aplikować?

 

Warto startować w konkursach, które mają za sobą kilka edycji (to podnosi ich prestiż). W mojej subiektywnej ocenie warto też wybierać te, które są warte Twojego czasu ze względu na kontakty - potencjalnych partnerów czy inwestorów na nich się pojawiających. Jakość osób uczestniczących w wydarzeniu to główny aspekt, który należy wziąć pod uwagę przy wyborze aplikacji. W niektórych konkursach są też nagrody finansowe, co na pewno jest fajnym dodatkiem.

 

 

Jeśli wszystko jest dla Ciebie jasne, to super! Jeżeli chcesz wspólnie porozmawiać o dostępnych możliwościach na rynku dla Twojego biznesu - pisz do mnie śmiało.

 

Ostatnie wpisy

Umów się kawę online

Kasia Klimek


Ekspertka zarządzania biznesem. Od 2009 roku aktywnie uczestniczy w polskim ekosystemie startupowym, pracowała dla funduszu seed VC oraz na rzecz akceleratorów. Mentorka ds. komercjalizacji innowacji. Na codzień wspiera innowacyjne projekty dla zaawansowanych technologicznie MŚP. 

KasiaKlimek.pl

Copyright 2023